Niet tevreden met je zakelijk krediet? Zo dien je een klacht in

Een zakelijk krediet afsluiten is vaak een zware en mogelijk risicovolle beslissing. U wilt het risico niet nog extra verhogen door een onnauwkeurige kredietverstrekker die niet te werk gaat volgens de regels. Uiteraard wilt u dat de kredietverstrekker zich correct aan de overeengekomen afspraken houdt.

De meeste zakelijke geldschieters zijn zich ervan bewust dat het belangrijk is een betrouwbaar platform aan te bieden en dat ook kredietnemers vertrouwen nodig hebben om geld te willen lenen. In uitzonderlijke gevallen kan het echter voorkomen dat de kredietverstrekker een belofte niet nakomt en dat u toch een klacht heeft. Wat kunt u dan doen?

Vaak is het financieel niet mogelijk een dure gerechtelijke procedure op te starten. Vanaf 1 juli 2018 kunt u echter voor al uw klachten terecht bij het klachteninstituut voor financiële dienstverlening (Kifid).

In welke gevallen kunt u bij Kifid terecht?

Kifid tracht dienst te doen als portaal voor allerlei klachten die te maken hebben met financiële dienstverlening. Sinds 1 juli 2018 kun als zzp’er of zelfstandig ondernemer klacht indienen bij het Kifid wanneer de kredietverstrekker zich zonder geldige reden niet aan de overeengekomen afspraken houdt.

Denk daarbij aan plotse wijzigingen van de voorwaarden, een verhoging van het rentetarief wanneer u een vaste rente bent overeengekomen of het beboeten van vervroegd aflossen wanneer in het contract staat dat dit kosteloos kan tijdens de looptijd van uw lening. Een andere mogelijke situatie kan zijn als de kredietverlener het (resterende) geleende geld opeist of weigert verder uit te betalen, wanneer dit volgens u onrechtmatig gebeurt. U kunt dan contact opnemen met het Kifid en uw klacht neerleggen.

Wat niet kan, is een klacht indienen bij een afwijzing: iedere kredietverstrekker kan vrij beslissen om een aanvraag af te wijzen.

Wat zijn de voorwaarden?

Kleine ondernemers en zzp’ers moeten voldoen aan een aantal voorwaarden om beroep te doen op het Kifid.

  • De omzet van uw bedrijf mag niet hoger zijn dan 5 miljoen euro per jaar.
  • Ondernemers worden geacht een stuk tegemoet te komen aan de kosten voor het indienen van een klacht: 250 euro voor de verwerking een klachtenprocedure. Voor een eventueel hoger beroep komt daar 500 euro bovenop.
  • In zakelijke bemiddeling zijn de uitspraken van het Kifid in principe bindend, tot een schadevergoeding van 250.000 euro.

Omdat de instantie pas sinds 1 juli 2018 voor ondernemers beschikbaar is, kunnen leningen en andere financiële overeenkomsten die voor die datum zijn aangegaan, niet in behandeling worden genomen.

Kifid ook voor consumenten?

De recente ontwikkelingen om ook een zakelijke klachtenprocedure aan te bieden zijn een verlenging van de reeds bestaande diensten van het Kifid. Het klachteninstituut is namelijk reeds langer een instantie waar consumenten terecht kunnen met klachten over een lening. Kifid treedt in dat geval op als bemiddelaar tussen consument en financiële dienstverlener, zoals bijvoorbeeld een bank of kredietbemiddelaar.

De geschillencommissie van Kifid kan een juridisch bindende uitspraak doen die de kredietverlener wettelijk verplicht een schadevergoeding te betalen indien de klacht als geldig wordt beschouwd. Financiële dienstverleners moeten zich aansluiten bij het Kifid om wettelijk in orde te zijn. Hiervoor betalen zij een vast bedrag om het lidmaatschap te onderhouden. Dit geld wordt deels gebruikt om de klachtenprocedure te bekostigen. Hierdoor kunnen consumenten gratis beroep doen op het Kifid wanneer zij een mogelijke klacht neer willen leggen tegen hun geldverstrekker.

Hoe klachten voorkomen?

U kunt bij het Kifid terecht als uw financiële dienstverlener u onterecht benadeeld of zich niet houdt aan de overeengekomen voorwaarden. Indien u echter een krediet afsluit en achteraf niet tevreden bent over de voorwaarden, kunt u geen klacht indienen. U had immers van tevoren de keuze om in te stemmen met de voorwaarden of niet.

Daarom is het belangrijk dat u steeds goed het contract doorneemt en duidelijk alle termen en voorwaarden begrijpt, alvorens een aanvraag in te dienen. Vraag gerust om extra uitleg indien er zaken onduidelijk zijn of vaag lijken, kredietverstrekkers zijn verplicht u alle nodige informatie te geven in verstaanbare taal.

Zorg er dus voor dat u steeds goed het contract doorneemt en naleest. Vergelijk zakelijke leningen en controleer de verschillende voorwaarden en mogelijkheden. Zo voorkomt u dat uw aanvraag wordt afgewezen of dat u onnodig een klacht moet indienen of ontevreden bent.

Bereken met onze tool wat jij kan lenen. Én welke rente jij betaalt.

Meer over zakelijk krediet lezen?

Zo werkt staatsgarantie voor zakelijke leningen
Bereid jezelf goed voor met een ondernemingsplan
Zakelijke lening oversluiten: dit zijn de voordelen
Particulier of zakelijk lenen?