Op deze pagina vind je onze belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Al meer dan 25.000 ondernemers vonden hun zakelijke rekening via zakelijkbankieren.nl. Ben jij de volgende?
Heb je een onderneming met meer dan €2 miljoen omzet per jaar?
Dan ben je het beste uit bij één van de grootbanken.
Onderzoek naar 43 verschillende factoren waaronder prijs, rente, functies en faciliteiten van banken wijst uit dat Knab de beste zakelijke rekening voor zzp’ers biedt. MKB ondernemers (met 2-20 werknemers) zijn het beste uit met ING Zakelijk.
Wij hanteren strakke richtlijnen voor redactionele onafhankelijkheid. Onze vergelijking en beoordelingen zijn gebaseerd op onafhankelijke analyses. Hoewel wij met enkele aanbieders een advertentieovereenkomst hebben, heeft dat geen enkele invloed op onze objectiviteit en beoordelingen.
€ 12 per maand
én meest gekozen bank door zzp’ers
Een klantgerichte bank, populair onder zzp’ers, met legio functies die bankieren sneller en overzichtelijk maken. Alles wat een zzp’er nodig heeft in 1 pakket.
De slimme rekening van Knab heeft een lage vaste prijs per jaar: €84,00 bij een voor zzp’ers gemiddeld banktegoed, met interessante startersacties.
Voordelen
Nadelen
1e jaar gratis
Bekijk de actie
Wat de bank met name populair maakt bij zzp’ers – naast de lage kosten en goede service – zijn de onbeperkt aantal betaal- en spaarrekeningen (gratis), het openen van de rekening online binnen 10 minuten en vele functies die bankieren sneller en overzichtelijker maken.
Meest bekroond
Knab Zakelijk is de rekening met de meest gewonnen awards. Voornamelijk bekroond voor hun lage prijzen, hoge rente en goede service.
ING Zakelijk is een betrouwbare keuze voor zzp’ers, met een snelle app en een flexibel systeem waarbij je betaalt voor wat je gebruikt. Het is niet de goedkoopste optie, maar zeker niet de duurste. Je kunt extra rekeningen, betaalpassen (tegen betaling) en gemachtigden toevoegen, wat meer mogelijkheden biedt dan bij ABN AMRO, waar je bij de goedkoopste pakketten geen extra opties kunt krijgen.
Een zakelijke rekening openen bij ING is eenvoudiger dan bij veel andere traditionele banken. Je vraagt de rekening in 10 minuten online aan, en is binnen een aantal dagen geopend. Voor eenmanszaken is dit zelfs al op dezelfde dag! Stap je over van een andere bank? Dan gebruik je makkelijk de gratis overstapservice.
Voor zzp’ers scoort ING goed met een 7,5 op de categorie prijs. De kosten zijn, zeker in vergelijking met andere grootbanken, relatief laag en vallen binnen de categorie zzp-pakketten erg mee.
De van oorsprong Duitse bank is de snelst groeiende bank ter wereld, met een goede reden. Ze bieden een interessante gratis zakelijke rekening aan die volledig gratis is in gebruik:
Op alle aankopen die je doet met de Mastercard krijg je zelfs 0,1% cashback. Daarnaast biedt N26 nog meer interessante voordelen, zoals een spaarrente en het gemak waarmee je het account kunt openen en beheren. Het platform is eenvoudig en overzichtelijk, waardoor je geen tijd hoeft te besteden aan ingewikkelde procedures of onnodige extra’s. Kortom, de N26 Standard Business is een super goedkope keuze voor zzp’ers die een no-nonsense oplossing zoeken, zonder poespas.
Is alles dan écht gratis? N26 kost alleen geld als je buitengewoon veel geld opneemt. De eerste 5 opnamen per maand zijn gratis, daarna kost het €2 per opname, of als je geld opneemt in vreemde valuta (1,7% koersopslag). Voor de doorsnee zzp’er dus niet het geval.
Een pinpas kost daarnaast eenmalig €10 (je kunt ook kiezen voor een Maestro kaart voor hetzelfde bedrag).
Naast het gratis pakket heeft N26 ook uitgebreidere pakketten (N26 Business Smart, Business You en Business Metal), van €4,90 tot €16,90 per maand (wat wij overigens afraden). De enige noemenswaardige meerwaarde is een metalen pas (i.p.v. plastic), reisverzekering en geen koersopslag op geldopnames in vreemde valuta.
N26 is een van de meest technologisch vooruitstrevende banken. Met N26 houd jij je financiën heel gemakkelijk op orde:
Uniek aan N26’s app is dat transacties automatisch herkend en gecategoriseerd worden.
Een zakenlunch valt in de categorie Bars & Restaurants, terwijl je treinkaartje en een taxiritje gecategoriseerd worden als Transport & Car. Zo heb je per maand een handig overzicht waar hoeveel geld naartoe gaat – en binnenkomt.
Mocht je een pinautomaat willen aanvragen, geld storten of iDeal-betalingen accepteren, dan kan je daar externe aanbieders voor gebruiken. Zoals PinMobile (pinautomaat), PayPro (iDeal betalingen accepteren) of GWK Travelex (geld storten).
Let wel dat bij een gratis rekening de mogelijkheden niet eindeloos zijn. Zodra je extra functionaliteiten of diensten nodig hebt, ben je beperkter bij N26. Je kunt niet rood staan, er zijn geen automatische boekhoudkoppelingen mogelijk, je kunt geen batchbetalingen doen, incasso’s incasseren of acceptgiro’s uitschrijven.
Daarmee is de rekening ongeschikt voor BV’s en bedrijven met personeel. Ben je een normale zzp’er? Dan heb je al die aanvullende mogelijkheden waarschijnlijk niet nodig en is N26 een prima keuze.
Bunq Pro Business is de absolute winnaar als het gaat om veel functionaliteiten en de nieuwste technologische snufjes.
Als je op zoek bent naar een zakelijke bank die barst van innovatie en geavanceerde functies, dan is bunq Pro Business precies wat je zoekt. Ondanks klantenservice-uitdagingen biedt deze moderne online bank veel mogelijkheden die verder gaan dan de traditionele zakelijke rekeningen.
Je krijgt bijvoorbeeld 25 subrekeningen. 3 betaalpassen. Een persoonlijke betaallink om met klanten te delen. BTW sparen. En keuzevrijheid hoe bunq jouw geld investeert. Met bunq kun je ook zaken doen met meerdere handelsnamen, handig als je meerdere activiteiten hebt als zzp’er.
Helaas is bunq een prijzige rekening. Ook is het vrijwel onmogelijk om contact te krijgen met een echte servicemedewerker, omdat die verschuilt achter een automatische chatbot met standaard antwoorden.
Knab is de beste keuze voor zzp’ers vanwege transparante lage kosten, en ze scoren het beste op de klantenservice. De bank is gericht op zzp’ers en heeft een koppeling met boekhoudsoftware van Digiboox. Digiboox is een erg gebruiksvriendelijk platform met alle basisfunctionaliteiten van een boekhoudpakket. Daarnaast is de klantenservice uitstekend en krijg je snel een volledig antwoord.
Financiën zijn een belangrijk aspect in de dagelijkse bedrijfsvoering van ondernemers. Maar niet iedere ondernemer heeft dezelfde wensen. We beoordelen rekeningen op 43 verschillende factoren, verdeeld over 3 componenten. Bepaalde functies zijn voor zzp’ers belangrijker dan voor het MKB, zoals betaalverzoeken en realtime notificaties. Terwijl extra faciliteiten zoals een G-rekening, batchbetalingen en contante geld stortingen juist door het MKB gewaardeerd worden.
Slechts één Zakelijk Bankieren Score zou niet volstaan door de brede wensen van de doelgroepen. We hebben verschillende methoden overwogen om de doelgroep op te splitsen:
Na inventarisatie van de wensen van ondernemers blijkt de grootte van de onderneming de grootste verschillen te veroorzaken in behoefte. Daarom is de keuze gemaakt om de doelgroepen te onderscheiden naar bedrijfsgrootte.
Daarbij hebben wij onderscheid gemaakt tussen drie verschillende bedrijfsgrootten:
ZZP’ers hebben doorgaans een eenmanszaak en werken zelfstandig zonder personeel. De meeste ondernemers in deze categorie werken in de dienstverlening en daarom is hun tijd kostbaar. Om die reden zijn tijdbesparende functies bij zakelijke rekeningen belangrijk waarmee zij minder tijd kwijt zijn aan financiën en bankieren.
Door het beperkte budget van de zzp’er wordt een goedkope zakelijke rekening gewaardeerd in deze doelgroep. Ook rente op de betaal- en spaarrekening komt ten voordele van deze groep.
In de categorie MKB leggen we met name de focus op micro- en kleine bedrijven van 2 tot 20 werknemers. Het MKB wordt statistisch gezien grotendeels uitgemaakt door bedrijven van deze grootte.
MKB bedrijven hebben baat bij uitgebreide faciliteiten en aanvullende bancaire diensten van een full-service bank. Deze bedrijven maken meestal gebruik van een combinatie van verschillende faciliteiten, waarbij het belangrijk is dat de dienstverlening efficiënt verloopt.
De prijs van een rekening in mindere mate een rol, maar door de relatief hoge banktegoeden heeft het MKB wel voordelen bij een hoge debetrente wat de netto kosten van de rekening drukt.
Tijdbesparende functies die met name voor zzp’ers interessant zijn worden weinig gebruikt door het MKB, omdat de bedrijfsvoering complexer is en financiën van deze bedrijven ingewikkelder in elkaar zit.
Tijdbesparende functies van veel banken zoals potjes maken of mobiel betalen zijn daarom niet interessant voor MKB. In plaats daarvan, waarderen MKB’ers functies zoals batch betalingen en extra gematigden, dat zijn functies die efficiëncy opleveren voor hen.
Zakelijkbankieren.nl gebruikt een unieke Ster Score als geavanceerde methode, uniek aan zakelijkbankieren.nl, om zakelijke betaalrekeningen in Nederland te beoordelen.
We gebruiken hiervoor 43 factoren, verdeeld over 3 componenten
De resultaten worden gebundeld in een gebruikers-vriendelijke ster beoordeling, waarbij een beoordeling van 5 sterren een uitstekende score vertegenwoordigt.
Iedere doelgroep (zzp en MKB) krijgt een andere verdeelsleutel tussen kosten, functies en faciliteiten om de Ster Beoordeling zo goed mogelijk te matchen bij hun behoeften.
De volgende verdeelsleutels worden gehanteerd per doelgroep:
Klantprofiel | Klantervaring score | Prijs score | Voorwaarden score |
ZZP | 25% | 35% | 40% |
MKB | 25% | 25% | 50% |
Iedere deelscore (klantervaring, prijs en voorwaarden) bestaat op zijn beurt uit verschillende factoren.
Om de klantervaring bij verschillende zakelijke banken te berekenen, hanteren we een beoordelingssysteem op basis van drie punten:
Door deze drie punten te combineren, berekenen we de totale klantervaring bij elke zakelijke bank.
Klantenserviceonderzoek
In ons uitgebreide klantenservice onderzoek hebben we de kwaliteit van de klantenservice bij verschillende zakelijke banken beoordeeld. We hebben punten toegekend op basis van de prestaties in verschillende aspecten van de service. Het behalen van meer punten leidt tot een hogere score.
Als eerste hebben we de kwaliteit van de servicemedewerkers beoordeeld. We hebben gekeken naar hun deskundigheid, hun vermogen om behulpzaam en vriendelijk te zijn, en hoe goed ze klantvragen en -problemen konden oplossen. Voor elk van deze aspecten hebben we punten toegekend op basis van de prestaties.
Daarnaast hebben we de reactietijd van de chat- en WhatsApp-ondersteuning geanalyseerd, zowel tijdens kantooruren als buiten kantooruren. Snelle en efficiënte reacties werden beloond met punten, terwijl langere wachttijden of trage reacties tot aftrek van punten leidden.
Verder hebben we ook specifieke aspecten zoals Nederlandstalige klantenservice, bereikbaarheid in het weekend en contactmogelijkheden vanuit de app zonder extra verificatievragen meegenomen. Voor elk van deze aspecten hebben we extra punten toegekend aan banken die hier goed op scoorden.
Door elk onderdeel afzonderlijk te beoordelen en punten toe te kennen, hebben we een gedetailleerd beeld gekregen van de kwaliteit van de klantenservice bij verschillende zakelijke banken. Dit heeft ons geholpen om een betrouwbare vergelijking te maken en een duidelijk inzicht te krijgen in welke bank de beste klantenservice biedt in termen van kwaliteit, responsiviteit en de specifieke aspecten waar we rekening mee hebben gehouden.
Het resultaat is één getal dat de prijs van een bankrekening aangeeft.
Betaalprofiel per doelgroep
Er zijn twee variabelen die de kosten van een rekening beïnvloeden:
Het banksaldo heeft invloed op de debet- en creditrente van een betaalrekening. En het aantal transacties dat een onderneming doet heeft invloed op de transactiekosten van de rekening.
Omdat de twee doelgroepen (ZZP en MKB) een verschillend betaalgedrag vertonen, is er voor beide doelgroepen een apart betaalprofiel opgesteld.
Doelgroep | Gemiddeld banksaldo | Aantal transacties p/jaar |
ZZP | € 15.000 | 250 transacties |
MKB | € 125.000 | 1.500 transacties |
De voorwaarden betreffen de kenmerken van de bank en de functionaliteiten & voorwaarden van de zakelijke rekening.
Sommige van deze functionaliteiten zijn belangrijker dan anderen. Iedere functionaliteit heeft daarom een eigen puntenweging meegekregen, zodat we het belang van iedere functie eerlijk konden wegen.
Voor een specificatie van alle beoordeelde voorwaarden, bekijk ons onderzoeksdocument.
We streven ernaar om het grootste deel van de producten in de markt die relevant zijn voor onze lezers op te nemen in onze vergelijkingen en onderzoeken. Niche-specifieke producten die niet geschikt zijn voor minimaal twintig procent van de doelgroep, alsook producten waarover online niet voldoende informatie beschikbaar is, zijn uitgesloten van vergelijkingen en onderzoeken.
We waarborgen daarmee de relevantie en kwaliteit van onze analyses en resultaten.
Alle beoordelingen worden ieder kalenderjaar volledig opnieuw berekend. We beoordelen daarbij de bestaande factoren opnieuw, onderzoeken of de methode nog steeds relevant is en bekijken of er nieuwe factoren zijn bijgekomen die onze methodiek kunnen verbeteren.
Tussentijdse wijzigingen die zich eerder voordoen dan de jaarlijkse beoordeling zijn nog niet geüpdate in dit onderzoek. We monitoren wijzigingen echter op een regelmatige basis. Wijzigingen van prijzen en voorwaarden worden in de nieuwssectie gepubliceerd.
Significante wijzigingen van zakelijke rekeningen die een groot effect hebben op het onderzoek, zorgen mogelijk voor een extra tussentijdse update van het onderzoek. We stellen de lezer altijd op de hoogte wanneer er tussentijdse wijzigingen in dit artikel zijn aangebracht.
Jouw feedback is belangrijk. Daarmee kunnen wij de pagina verder verbeteren zodat andere ondernemers ook een zelfverzekerde en goed overwogen beslissing kunnen maken voor hun zakelijke rekening.