Op deze pagina vind je onze belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Al meer dan 25.000 ondernemers vonden hun zakelijke rekening via zakelijkbankieren.nl. Ben jij de volgende?
Heb je een onderneming met meer dan €2 miljoen omzet per jaar?
Dan ben je het beste uit bij één van de grootbanken.
Onderzoek naar 62 verschillende factoren waaronder prijs, rente, functies en faciliteiten van banken wijst uit dat Knab de beste zakelijke rekening voor zzp’ers aanbiedt. MKB ondernemers (met 2-20 werknemers) zijn het beste uit met de ‘Volop Ondernemen Ambitieus’ rekening van ABN AMRO.
Wij hanteren strakke richtlijnen voor redactionele onafhankelijkheid. Onze vergelijking en beoordelingen zijn gebaseerd op onafhankelijke analyses. Hoewel wij met enkele aanbieders een advertentieovereenkomst hebben, heeft dat geen enkele invloed op onze objectiviteit en beoordelingen.
Gratis
kleine fee per overboeking
Waarom juist deze rekeningen verkozen zijn tot de beste? Verderop in het artikel bespreken we onze methodologie, maar eerst lichten we de 5 winnende rekeningen individueel toe; waar blinken ze in uit, wat maakt deze rekening de beste in zijn categorie en wat zijn de kleine lettertjes?
én meest gekozen bank door zzp’ers
Een klantgerichte bank, populair onder zzp’ers, met legio functies die bankieren sneller en overzichtelijk maken. Alles wat een zzp’er nodig heeft in 1 pakket.
De slimme rekening van Knab heeft een lage vaste prijs per jaar: €84,00 bij een voor zzp’ers gemiddeld banktegoed, met interessante startersacties.
Voordelen
Nadelen
1e jaar 50% korting voor starters. Bekijk de actie
Wat de bank met name populair maakt bij zzp’ers – naast de lage kosten en goede service – zijn de onbeperkt aantal betaal- en spaarrekeningen (gratis), het openen van de rekening online binnen 10 minuten en vele functies die bankieren sneller en overzichtelijker maken.
Meest bekroond
Knab Zakelijk is de rekening met de meest gewonnen awards. Voornamelijk bekroond voor hun lage prijzen, hoge rente en goede service.
Knab is een online bank en loopt voorop met technologische ontwikkelingen. Een rekening aanvragen gaat gemakkelijk bij Knab, geheel digitaal. Binnen 10 minuten is je rekening aangevraagd.
De meeste andere banken hebben een aantal dagen nodig om de aanvraag te verwerken. Dan zijn er meestal nog aanvullende gegevens nodig. ING Bank vraagt je in sommige gevallen bijvoorbeeld om langs te komen bij een kantoor om de aanvraag te voltooien.
Met een uitgebreid product- en serviceaanbod voldoet ABN AMRO aan alle wensen van MKB ondernemingen. ABN AMRO onderscheidt zich door haar goede voorwaarden en uitgebreide functionaliteiten.
Een gratis boekhoudkoppeling is inbegrepen (m.u.v. Slim pakket) en je kunt kosteloos extra rekeningen openen (2 rekeningen bij Ambitieus pakket, 3 rekeningen bij Grenzeloos pakket).
ABN AMRO biedt alles wat je als MKB ondernemer mag verwachten. Denk aan extra gemachtigden, batch betalingen, automatische incasso’s, vreemde valuta en kredietfaciliteiten.
Een zakelijke rekening openen bij ABN AMRO is eenvoudiger dan bij veel andere traditionele banken. Je vraagt de rekening in 10 minuten online aan, en is dezelfde dag nog geopend. Stap je over van een andere bank? Dan gebruik je makkelijk de gratis overstapservice.
ABN AMRO biedt drie verschillende zakelijke bankpakketten aan (Slim, Ambitieus en Grenzeloos). Zo kun jij een pakket kunt kiezen dat adequaat is voor jouw onderneming, zonder teveel betalen voor functies die je niet gebruikt.
De van oorsprong Duitse bank is de snelst groeiende bank ter wereld, met een goede reden. Ze bieden een interessante betaalrekening die volledig gratis is in gebruik:
Is alles dan écht gratis…? N26 kost alleen geld als je buitengewoon veel geldopnamen doet per maand (eerste 5 opnames p/m gratis, daarna €2 per opname), of als je geld opneemt in vreemde valuta (1,7% koersopslag). Voor de doorsnee zzp’er dus niet het geval.
Een pinpas kost daarnaast eenmalig €10 (je kunt ook kiezen voor een Maestro kaart voor hetzelfde bedrag).
Naast het gratis pakket heeft N26 ook uitgebreidere pakketten (N26 Business Smart, Business You en Business Metal), van €4,90 tot €16,90 per maand (dat wij overigens afraden). De enige noemenswaardige meerwaarde is een metalen pas (i.p.v. plastic), reisverzekering en geen koersopslag op geldopnamen in vreemde valuta.
N26 is een van de meest technologisch vooruitstrevende banken. Bankieren doe je via de app op je smartphone (maar kan ook nog ‘ouderwets’ op je computer). Je krijgt realtime push notificaties wanneer je geld ontvangt, een betaling doet of geld opneemt.
Met N26 houd jij je financiën heel gemakkelijk op orde:
Uniek aan N26’s app is dat transacties automatisch herkend en gecategoriseerd worden.
Een zakenlunch valt in categorie Bars & Restaurants, terwijl je treinkaartje en een taxiritje gecategoriseerd worden als Transport & Car.
Zo heb je per maand een handig overzicht waar hoeveel geld naartoe gaat – en binnenkomt.
Mocht je een pinautomaat willen aanvragen, geld storten of iDeal betalingen accepteren, dan kan je daar externe aanbieders voor gebruiken. Zoals PinMobile (pinautomaat), PayPro (iDeal betalingen accepteren) of GWK Travelex (geld storten).
Let wel dat bij een gratis rekening de mogelijkheden niet eindeloos zijn. Zodra je extra functionaliteiten of diensten nodig hebt, ben je beperkter bij N26. Je kunt niet rood staan, er zijn geen automatische boekhoudkoppelingen mogelijk, je kunt geen batchbetalingen doen, incasso’s incasseren of acceptgiro’s uitschrijven.
Daarmee is de rekening ongeschikt voor BV’s en bedrijven met personeel. Ben je een normale zzp’er? Dan heb je al die aanvullende mogelijkheden waarschijnlijk niet nodig en is N26 een prima keuze.
Belangrijk: Het is niet mogelijk om met iDeal te betalen als je bij N26 bankiert. Dat komt doordat N26 geen Nederlandse bank is. Doe je veel iDeal betalingen? Overweeg dan om voor een rekening te gaan die wel iDeal ondersteund. Update: sinds augustus 2023 biedt N26 wel iDeal betalingen aan!
Wise is de absolute winnaar als het gaat om betalen en ontvangen in vreemde valuta.
Wise rekent geen hoge opslag op wisselkoers en betaling in vreemde valuta, zoals veel andere banken dat wel doen. In de plaats daarvan biedt Wise interbank rates, dat betekent dat je geld wordt omgewisseld tegen dezelfde wisselkoers die banken krijgen als ze onderling handelen.
In plaats van de kosten te verstoppen in de wisselkoers, brengt Wise een kleine fee in rekening. Wise laat de kosten altijd eerlijk en transparent zien voordat je geld overboekt, en laat jou de kosten realtime vergelijken met die van andere banken bij iedere overboeking. Op deze pagina kun je de kosten zelf berekenen en vergelijken met andere banken.
De kosten van Wise zijn afhankelijk van de valuta waarin je geld overboekt of omwisselt.
Geld overboeken van euro naar een andere valuta kost in de meest gevallen 0,5% tot 0,9%. Minder gebruikte valuta zijn doorgaans duurder. (goedkoopste fee is 0,33 procent, hoogste fee is 3,56 procent).
Wise is 19x goedkoper dan Paypal en gemiddeld 4-6x goedkoper dan ING, Rabobank, ABN AMRO en andere Nederlandse banken. Bereken zelf de kosten van een vreemde valuta overboeking
Voor een overboeking van 3000 EURO naar USD, ben je met Wise $22,23 goedkoper uit dan bij ING, je bent $23,00 goedkoper dan bij Rabobank en zelfs $209,60 goedkoper uit dan via Paypal.
Of bereken zelf de kosten van een overboeking in vreemde valuta
Let op: Triodos hanteert een aanvraagperiode van 2 maanden
Triodos is uitgeroepen tot een van de duurzaamste banken ter wereld. Ze doen alleen zaken met organisaties die een gezond milieu en gezonde natuur ondersteunen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld duurzame energieprojecten, biologische landbouw, recycling bedrijven en projecten voor natuurbehoud.
De Internet Zaken Rekening van Triodos is vergelijkbaar met zakelijke rekeningen van grootbanken zoals ING, Rabobank en ABN. Triodos biedt een vergelijkbare zakelijke rekening aan en biedt ongeveer dezelfde financiële producten en diensten zoals leningen en krediet.
Naast de zakelijke rekening (€12,50 per maand) betaal je €20 per jaar voor de betaalpas. De Triodos Wereldpas is gemaakt van plantaardige grondstoffen en biologisch afbreekbaar. En toch is hij net zo veilig en stevig als een betaalpas van plastic.
De Eerlijke Bankwijzer is een initiatief van onder andere Amnesty International en Oxfam Novib dat banken beoordeeld op duurzaamheidsthema’s, zoals klimaat mensenrechten en dierenwelzijn.
Financiën zijn een belangrijk aspect in de dagelijkse bedrijfsvoering van ondernemers. Maar niet iedere ondernemer heeft dezelfde wensen. We beoordelen rekeningen op 62 verschillende factoren, verdeeld over 3 componenten. Bepaalde functies zijn voor zzp’ers belangrijker dan voor het MKB, zoals betaalverzoeken en realtime notificaties. Terwijl extra faciliteiten zoals een G-rekening, batchbetalingen en contante geld stortingen juist door het MKB gewaardeerd worden.
Slechts één Zakelijk Bankieren Score zou niet volstaan door de brede wensen van de doelgroepen. We hebben verschillende methoden overwogen om de doelgroep op te splitsen:
Na inventarisatie van de wensen van ondernemers blijkt de grootte van de onderneming de grootste verschillen te veroorzaken in behoefte. Daarom is de keuze gemaakt om de doelgroepen te onderscheiden naar bedrijfsgrootte.
Daarbij hebben wij onderscheid gemaakt tussen drie verschillende bedrijfsgrootten:
ZZP’ers hebben doorgaans een eenmanszaak en werken zelfstandig zonder personeel. De meeste ondernemers in deze categorie werken in de dienstverlening en daarom is hun tijd kostbaar. Om die reden zijn tijdbesparende functies bij zakelijke rekeningen belangrijk waarmee zij minder tijd kwijt zijn aan financiën en bankieren.
Door het beperkte budget van de zzp’er wordt een goedkope zakelijke rekening gewaardeerd in deze doelgroep. Ook rente op de betaal- en spaarrekening komt ten voordele van deze groep.
In de categorie MKB leggen we met name de focus op micro- en kleine bedrijven van 2 tot 20 werknemers. Het MKB wordt statistisch gezien grotendeels uitgemaakt door bedrijven van deze grootte.
MKB bedrijven hebben baat bij uitgebreide faciliteiten en aanvullende bancaire diensten van een full-service bank. Deze bedrijven maken meestal gebruik van een combinatie van verschillende faciliteiten, waarbij het belangrijk is dat de dienstverlening efficiënt verloopt.
De prijs van een rekening in mindere mate een rol, maar door de relatief hoge banktegoeden heeft het MKB wel voordelen bij een hoge debetrente wat de netto kosten van de rekening drukt.
Tijdbesparende functies die met name voor zzp’ers interessant zijn worden weinig gebruikt door het MKB, omdat de bedrijfsvoering complexer is en financiën van deze bedrijven ingewikkelder in elkaar zit.
Tijdbesparende functies van veel banken zoals potjes maken of mobiel betalen zijn daarom niet interessant voor MKB. In plaats daarvan, waarderen MKB’ers functies zoals batch betalingen en extra gematigden, dat zijn functies die efficiëncy opleveren voor hen.
Zakelijkbankieren.nl gebruikt een unieke Ster Score als geavanceerde methode, uniek aan zakelijkbankieren.nl, om zakelijke betaalrekeningen in Nederland te beoordelen.
We gebruiken hiervoor 62 factoren, verdeeld over 3 componenten
De resultaten worden gebundeld in een gebruikers-vriendelijke ster beoordeling, waarbij een beoordeling van 5 sterren een uitstekende score vertegenwoordigt.
Iedere doelgroep (zzp en MKB) krijgt een andere verdeelsleutel tussen kosten, functies en faciliteiten om de Ster Beoordeling zo goed mogelijk te matchen bij hun behoeften.
De volgende verdeelsleutels worden gehanteerd per doelgroep:
Klantprofiel | Klantervaring score | Prijs score | Voorwaarden score |
ZZP | 25% | 35% | 40% |
MKB | 25% | 25% | 50% |
Iedere deelscore (klantervaring, prijs en voorwaarden) bestaat op zijn beurt uit verschillende factoren.
Om de klantervaring bij verschillende zakelijke banken te berekenen, hanteren we een beoordelingssysteem op basis van drie punten:
Door deze drie punten te combineren, berekenen we de totale klantervaring bij elke zakelijke bank.
Klantenserviceonderzoek
In ons uitgebreide klantenservice onderzoek hebben we de kwaliteit van de klantenservice bij verschillende zakelijke banken beoordeeld. We hebben punten toegekend op basis van de prestaties in verschillende aspecten van de service. Het behalen van meer punten leidt tot een hogere score.
Als eerste hebben we de kwaliteit van de servicemedewerkers beoordeeld. We hebben gekeken naar hun deskundigheid, hun vermogen om behulpzaam en vriendelijk te zijn, en hoe goed ze klantvragen en -problemen konden oplossen. Voor elk van deze aspecten hebben we punten toegekend op basis van de prestaties.
Daarnaast hebben we de reactietijd van de chat- en WhatsApp-ondersteuning geanalyseerd, zowel tijdens kantooruren als buiten kantooruren. Snelle en efficiënte reacties werden beloond met punten, terwijl langere wachttijden of trage reacties tot aftrek van punten leidden.
Verder hebben we ook specifieke aspecten zoals Nederlandstalige klantenservice, bereikbaarheid in het weekend en contactmogelijkheden vanuit de app zonder extra verificatievragen meegenomen. Voor elk van deze aspecten hebben we extra punten toegekend aan banken die hier goed op scoorden.
Door elk onderdeel afzonderlijk te beoordelen en punten toe te kennen, hebben we een gedetailleerd beeld gekregen van de kwaliteit van de klantenservice bij verschillende zakelijke banken. Dit heeft ons geholpen om een betrouwbare vergelijking te maken en een duidelijk inzicht te krijgen in welke bank de beste klantenservice biedt in termen van kwaliteit, responsiviteit en de specifieke aspecten waar we rekening mee hebben gehouden.
Het resultaat is één getal dat de prijs van een bankrekening aangeeft.
Betaalprofiel per doelgroep
Er zijn twee variabelen die de kosten van een rekening beïnvloeden:
Het banksaldo heeft invloed op de debet- en creditrente van een betaalrekening. En het aantal transacties dat een onderneming doet heeft invloed op de transactiekosten van de rekening.
Omdat de twee doelgroepen (ZZP en MKB) een verschillend betaalgedrag vertonen, is er voor beide doelgroepen een apart betaalprofiel opgesteld.
Doelgroep | Gemiddeld banksaldo | Aantal transacties p/jaar |
ZZP | € 15.000 | 245 transacties |
MKB | € 125.000 | 1.500 transacties |
De voorwaarden betreffen de kenmerken van de bank en de functionaliteiten & voorwaarden van de zakelijke rekening.
Sommige van deze functionaliteiten zijn belangrijker dan anderen. Iedere functionaliteit heeft daarom een eigen puntenweging meegekregen, zodat we het belang van iedere functie eerlijk konden wegen.
Voor een specificatie van alle beoordeelde voorwaarden, bekijk ons onderzoeksdocument.
We streven ernaar om het grootste deel van de producten in de markt die relevant zijn voor onze lezers op te nemen in onze vergelijkingen en onderzoeken. Niche-specifieke producten die niet geschikt zijn voor minimaal twintig procent van de doelgroep, alsook producten waarover online niet voldoende informatie beschikbaar is, zijn uitgesloten van vergelijkingen en onderzoeken.
We waarborgen daarmee de relevantie en kwaliteit van onze analyses en resultaten.
Alle beoordelingen worden ieder kalenderjaar volledig opnieuw berekend. We beoordelen daarbij de bestaande factoren opnieuw, onderzoeken of de methode nog steeds relevant is en bekijken of er nieuwe factoren zijn bijgekomen die onze methodiek kunnen verbeteren.
Tussentijdse wijzigingen die zich eerder voordoen dan de jaarlijkse beoordeling zijn nog niet geüpdate in dit onderzoek. We monitoren wijzigingen echter op een regelmatige basis. Wijzigingen van prijzen en voorwaarden worden in de nieuwssectie gepubliceerd.
Significante wijzigingen van zakelijke rekeningen die een groot effect hebben op het onderzoek, zorgen mogelijk voor een extra tussentijdse update van het onderzoek. We stellen de lezer altijd op de hoogte wanneer er tussentijdse wijzigingen in dit artikel zijn aangebracht.