Je hebt als ondernemer van die situaties waarbij een nieuwe klant aanklopt en je het jezelf simpelweg afvraagt of deze klant wel of niet betrouwbaar is. We kennen tenslotte tal van voorbeelden waarbij ondernemers onverwacht en onverhoopt te maken kregen met een ouderwetse wanbetaler. Het is lastig om met dit soort situaties om te gaan, maar je kunt natuurlijk altijd je best doen om wanbetalingen zo goed mogelijk te voorkomen. Dat doe je bijvoorbeeld door tijdig de kredietwaardigheid van een bedrijf te checken. Lees snel verder!
Vertrouwen is een van de belangrijkste aspecten tijdens een eventuele, zakelijke samenwerking. We snappen het dus best wanneer je helemaal geen zin hebt om in de paperassen van een potentiële partner te snuffelen.
Toch is dit raadzaam wanneer je gevoel van tevoren al zegt dat er mogelijk iets niet in de haak zit. Het vooraf checken van de kredietwaardigheid is een effectieve manier om de kans op teleurstellende samenwerkingen tot een absoluut minimum te beperken.
Wat is de kredietwaardigheid van een bedrijf?
De kredietwaardigheid van een bedrijf zegt iets over in hoeverre een bedrijf kan voldoen aan zijn financiële verplichtingen. Een beoordeling daarvan verloopt onder meer aan de hand van de betrouwbaarheid en de financiële positie van de instantie in kwestie. Je kijkt daarbij bijvoorbeeld naar het feit of dit bedrijf zijn rekeningen op tijd betaalt.
Kredietwaardigheid heeft overigens niet alleen betrekking tot bedrijven. Het is ook mogelijk om een persoon of zelfs een compleet land te controleren.
Hoe controleer ik de kredietwaardigheid van een bedrijf?
Je denkt misschien – hoe kan dat? Ik kan toch niet zomaar alle rekeningoverzichten van een bedrijf doorbladeren?
Wellicht niet zo letterlijk, nee. Maar er zijn wel degelijk middelen voorhanden om the next best thing te doen. We nemen ze hieronder met je door.
Eigen netwerk
Het controleren van de kredietwaardigheid van een mogelijke klant start simpelweg in je eigen netwerk. Ken je iemand die reeds in zee is gegaan met het bedrijf in kwestie? Vraag dan hoe hem of haar dit is bevallen.
Het klinkt enorm logisch, en dat is het ook, maar als de eerste de beste persoon al ervaringen heeft gehad met wanbetalingen, weet je dat je bij deze klant op z’n minst op je hoede moet zijn.
Een andere, voor de hand liggende manier van kredietwaardigheid checken, is door gebruik te maken van het oude vertrouwde Google. Zoek gewoon eens op de bedrijfsnaam in kwestie en voeg hier termen als faillissement, rechtszaak of wanbetaling aan toe. Kijk vervolgens wat daaruit naar voren kom en bepaal zelf wat je met deze informatie doet.
Insolventieregister
De volgende methode is al iets ingrijpender. Het Centraal Insolventieregister houdt namelijk alle gevallen van faillissementen, schuldsaneringen en surséances van betalingen bij. Dit register is door iedereen in te kijken.
Heb je twijfels bij een potentiële klant? Ga dan naar Rechtspraak.nl om jezelf toegang tot het Centraal Insolventieregister te verschaffen. Wie weet wat je tegenkomt.
Kamer van Koophandel
Een andere, veel geraadpleegde bron van informatie op het gebied van kredietwaardigheid, is de Kamer van Koophandel – de KvK. De instantie slaat namelijk informatie op over onder meer de jaarrekeningen, de bv-structuren en het aantal medewerkers binnen de organisatie die je wilt onderzoeken.
Dat zorgt ervoor dat je verschillende vragen over het verdachte bedrijf in kwestie kunt beantwoorden. Hoe hoog het eigen vermogen is, bijvoorbeeld. Of ze weleens te maken hebben gehad met schulden. En hoe de winst- en verliesrekening eruit zien.
Toegang tot onder meer de jaarrekening kost bij de Kamer van Koophandel wél geld. Je betaalt hiervoor iets meer dan drie euro. In ruil daarvoor ontvang je echter wel een handige indicatie voor de kredietwaardigheid van een bedrijf.
Kredietinformatiebureaus
Tot slot bestaan er hele kredietinformatiebureaus die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van voor jou relevante gegevens van bedrijven en personen. Voorbeelden van dit soort instanties, zijn Graydon en Coface.
Deze bureaus hebben toegang tot de gegevens van onder meer banken, incassobureaus en de Kamer van Koophandel en kunnen deze in opdracht van jou verzamelen. Dat doen ze natuurlijk niet gratis, hoewel de prijs afhangt van het kredietinformatiebureau in kwestie en de hoeveelheid informatie die je nodig hebt.
Het handige van het inschakelen van zo’n bureau is dat ze kredietwaardigheid van een bedrijf samenvatten met behulp van een zogenoemde kredietrating. Je ziet daarmee aan de hand van één score hoe betrouwbaar de klant wel of niet is.
Hoe zorg ik ervoor dat ik zelf kredietwaardig ben?
De andere kant van de medaille van al deze inzichtelijkheid is dat bedrijven en personen ook kunnen checken of jij wel of niet kredietwaardig bent. Het is daarom slim om je eigen situatie zo goed mogelijk op orde te hebben.
Dat begint natúúrlijk met het netjes en op tijd betalen van openstaande rekeningen, maar er is meer. Een correcte boekhouding zorgt voor een hoge kredietwaardigheid. Besteed dit uit aan een boekhouder of accountant om er zeker van te zijn dat de boel op orde is.
Het helpt daarnaast om informatie over je eigen onderneming op te vragen bij het Bureau Krediet Registratie – het BKR. Deze instantie verzamelt alle informatie over openstaande kredieten en eventuele schulden.
Staat er over jou vrijwel niets geregistreerd? Dan is dat goed nieuws. Vermeldingen in het register van de BKR kun je namelijk maar beter vermijden. Het is slecht voor je eigen kredietwaardigheid – en bovendien heeft het invloed op bijvoorbeeld de hoogte van een eventuele hypotheek.
Ook interessant:
Hier vind je meer informatie over bedrijfspanden, zakelijke lening aanvragen of zakelijke spaarrekening.
Bekijk ook andere aanbieders voor ZZP bedrijfsrekeningen