Steeds meer banken en fysieke winkels bieden klanten de mogelijkheid aan om pas achteraf te betalen. Het bedrag wordt dan – soort van – voorgeschoten door de instantie in kwestie. Een dienst die door sommige consumenten als welkom wordt ervaren – en dus loont het ook voor jou als webshop-eigenaar om daar eens in te duiken. Dat kan bijvoorbeeld door je te verdiepen in een bedrijf als AfterPay.
AfterPay wordt gebruikt in de volgende land(en):
- Nederland
- België
- Duitsland
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Denemarken
- Zweden
- Noorwegen
- Finland
Wil je goedkoop AfterPay kunnen accepteren? Vergelijk HIER alle Payment Service Providers (PSP’s) die AfterPay aanbieden.
Wat is AfterPay?
AfterPay komt uit Nederland en richt zich volledig op de optie om op een later moment te betalen. Doelgroep daarbij is de online markt. De organisatie zorgt voor het gehele proces van achteraf betalen, dus inclusief de facturatie en het incassoproces. Je hoeft je daarom nooit zorgen te maken over klanten die ook op een later moment niet betalen: je krijgt het verschuldigde bedrag dan van AfterPay.
Hoe werkt AfterPay?
Een webshop die AfterPay aanbiedt, geeft klanten de optie om hun aankoop achteraf te betalen. Zij moeten dan – vanzelfsprekend – bij betaling kiezen voor AfterPay, waarna ze enkele persoonsgegevens moeten invoeren. Het gaat daarbij niet alleen om naam- en adresgegevens, maar ook om controles van de kredietwaardigheid. Handig voor jou als webshop, want dan ga je in ieder geval niet in zee met iemand die doorgaans als onbetrouwbaar te boek staat.
Als dit is gebeurd, ontvangt de klant een bevestiging en krijg jij een seintje dat je de producten kunt versturen. De klant kan het bedrag dan later alsnog voldoen aan AfterPay, bijvoorbeeld via iDEAL. De termijn hiervoor is twee weken en de klant moet dan ook echt betaald hebben, anders is de kans groot dat hij of zij de volgende keer niet door de kredietwaardigheidscheck komt.
De voordelen van AfterPay
Het grote voordeel van AfterPay is dat je klanten de optie geeft om pas later te betalen. Dat kan handig zijn, want dan kan hij of zij het product eerst beoordelen. Je webshop krijgt dan meer gelijkenissen met een gewone winkel, waar het natuurlijk ook gebruikelijk is om een eventuele aankoop eerst goed te bekijken. Je stelt daarmee de klant voorop – en dat is eigenlijk altijd goed.
De nadelen van AfterPay
Een nadeel van AfterPay is niet de kans dat klanten niet meer betalen: daar zorgt het tamelijk ingenieuze systeem van AfterPay wel voor. De hoge kosten van deze betaalmethode kan je wél als nadeel zien.
AfterPay accepteren in je webshop? Dit zijn de opties!
Interesse in AfterPay? Er bestaan verschillende Payment Service Providers die het fenomeen aanbieden – tegenover verschillende tarieven. De meeste partijen werken met een bedrag per transactie, plus de kosten van AfterPay. Ter illustratie: Easy Payment Services vraagt €0,15, waar Sisow €0,20 berekent.
Andere instanties, zoals de Rabo OnlineKassa, werken met een vast bedrag én een vast percentage per transactie, maar hierbij betaal je geen kosten voor AfterPay. In het geval van de Rabo OnlineKassa gaat het om €0,75 en 2,90% per transactie.
Tarieven vergelijken
Wil je weten welke PSP’s allemaal gebruik maken van AfterPay? En wil je weten welke tarieven ze gebruiken? Bekijk dan onze vergelijkingspagina voor meer info.