3 redenen om een kredietrapport te gebruiken

Veel ondernemers hebben er nog nooit van gehoord, een kredietrapport. Wat is dat eigenlijk? Wanneer gebruik je een kredietrapport? Toch kan het voor jou als ondernemer een hoop ellende voorkomen.

Wat is een kredietrapport

Om te beginnen is een kleine introductie wel op zijn plaats. Een kredietrapport wordt gebruikt om de kredietwaardigheid van een bedrijf te controleren. Er zijn binnen Nederland verschillende kredietinformatieleveranciers, de bekendste zijn: Graydon, Dun and Bradstreet en Creditsafe. Voor het opmaken van een kredietrapport wordt er gekeken naar jaarrekeningen, betalingsgedrag, liquiditeit, verdachte voorvallen in het verleden en zelfs naar verwante ondernemingen. Met al deze informatie wordt vervolgens een kredietrapport opgesteld waarin deze gegevens eenvoudig na te lezen zijn. Vooral het kredietlimiet is hierin belangrijk. Kredietlimiet is een geschat bedrag waarvan de kredietinformatieleverancier verwacht dat de klant dit kan betalen. Stel het kredietlimiet is € 50.000,- en je gaat zaken doen met dit bedrijf voor een bedrag van € 30.000,- dan zou dit verantwoord moeten zijn. Dus aan de hand van een kredietrapport kun je als ondernemer een goede inschatting maken van de kredietwaardigheid en betrouwbaarheid van jouw zakenpartner.

Een kredietrapport gebruiken we om volgende redenen:

  1. VOORKOMEN VAN WANBETALING EN FAILLISSEMENT

Wanbetalingen is één van de grootste oorzaken van een faillissement. Wanneer u als bedrijf een grote order binnenkrijgt van een nog niet bekende klant lijkt dit te mooi om waar te zijn. Toch is de verleiding groot om de klant meteen welkom te heten. Op zo’n moment is het raadzaam om eerste een kredietrapport van de desbetreffende klant op te vragen. Op deze manier weet je vooraf de betalingsbereidheid van uw klant, zodat je met een gerust hart de deal kunt sluiten.

  1. KLEINE INVESTERING, HOOG RENDEMENT

Het aanschaffen van een kredietrapport kan al vanaf €4,95. Over het algemeen worden de meeste facturen gewoon netjes door je klanten betaald, maar die ene keer dat je het geld niet ontvangt zou al reden genoeg moeten zijn om in het vervolg je onbekende klanten toch te controleren.

  1. FOCUS OP JE EIGEN WERKZAAMHEDEN

Je heeft het vast al een keer meegemaakt. Die ene klant waar je wekenlang achteraan hebt moeten bellen om je verdiende geld te krijgen. Dit gaat ten koste van je normale werkzaamheden. Wanneer je van tevoren je klant controleert had je dit in veel gevallen weten te voorkomen. Op deze manier houd je jezelf minder bezig met debiteuren en meer met normale werkzaamheden!