Mobiele betaalsystemen zijn momenteel niet aan te slepen. Waarom? Een mobiel betaalsysteem zorgt ervoor dat verschillende soorten ondernemers overal en nergens digitaal geld kunnen aannemen. En dat maakt het hebben van zo’n toestelletje toch bijzonder aangenaam…
Er is alleen een ‘probleem’. Mobiele pinautomaten komen in nogal wat soorten en maten. Sommige exemplaren werken op wifi, anderen op wifi én 4- of 5G. Anderen zijn in staat om bonnetjes uit te printen. Wéér anderen functioneren eigenlijk meer als een soort chiplezer, waarbij overige functionaliteiten worden overgenomen door je mobiele telefoon. Om je een béétje wegwijs te maken in deze wirwar aan aanbieders, hebben we de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder voor meer info.
Wifi en mobiele netwerken
De tijd dat we een pinautomaat aan een lange, altijd in de weg liggende kabel moesten verbinden, ligt gelukkig ruimschoots achter ons. Nu staan we voor hele andere keuzes, bijvoorbeeld of ons mobiele betaalsysteem of wifi óf op een mobiel netwerk (2G, 3G, 4G en 5G) moet werken.
Allereerst wifi. Dat is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende én goedkoopste oplossing wanneer je jouw mobiele betaalsysteem wil gebruiken op een vaste plaats, bijvoorbeeld een restaurant. Je kunt de automaat koppelen aan de verbinding die je waarschijnlijk toch al had – geen extra kosten vereist. Daarbij loont het wel om, om bij het voorbeeld van het restaurant te blijven, goed te checken wat precies de reikwijdte van de wifi is. Het staat tenslotte ook een beetje vreemd wanneer klanten in het linkerhoekje opeens niet kunnen betalen omdat daar geen verbinding is. Als vuistregel geldt: werkt je telefoon er niet? Dan doet je pinautomaat het ook niet.
Een oplossing die dat verhelpt, is het gebruikmaken van een mobiele netwerk. Je hebt dan overal in Nederland een werkzame verbinding. En als je niet gebonden bent aan een plaats, maar buitenshuis transacties moet verwerken, is dit simpelweg een vereiste. Je kunt tenslotte ook niet aan je klanten vragen of je gebruik mag maken van hun wifi zodat zij kunnen betalen. Klein nadeel: hier zitten extra kosten aan verbonden. Je moet tenslotte een SIM-kaartje plaatsen en daar hoort nu eenmaal een klein abonnement bij (behalve bij myPOS, een aanbieder die een gratis data simkaart verstrekt).
Printers
Qua prijs lopen mobiele betaalsystemen behoorlijk uiteen. Je kunt al vanaf €29 aan de slag met een simpel toestel. Maar soms is dat niet genoeg, bijvoorbeeld wanneer een klant doorgaans een bonnetje van zijn of haar transactie wil hebben. Dat is bijvoorbeeld het geval op – en wéér komt het voorbeeld handig uit – het terras van een restaurant.
Toch is dit niet per se een vereiste. Er zijn ook systemen in omloop die wellicht geen printer hebben, maar je wel de mogelijkheid geven de bon direct naar het mailadres van de klant te mailen. Het is dus handig om vooraf te bepalen wat voor soort klanten je hebt. Als dit oudere dames zijn die een kop thee op je terras komen drinken, heeft het weinig zin om hen naar hun mailadres te vragen. Werk je in een B2B-sector? Dan is een printer alleen maar een garantie voor onnodige hogere kosten.
Telefoongebruik
We hadden het er net al over, maar er zijn inderdaad mobiele pinapparaten voorhanden die helemaal niet op een klassieke automaat lijken. Voorbeelden hiervan zijn de toestellen van iZettle en Sumup. Ze werken beiden als een soort kaartlezer en zijn een aanvulling op de functionaliteiten die een gemiddelde smartphone al kan bieden. Je laat dus klanten min of meer via je telefoon betalen. Dat kan handig zijn, want dit vereist geen afsluiting van een abonnement of contract. Volgens sommige ondernemers zijn de iZettle en de Sumup dan ook dé mobiele pinapparaten voor onderweg.
Toch zitten ook hier haken en ogen aan – voornamelijk in de uitstraling. Zo zijn er bedrijven die het onprofessioneel vinden ogen wanneer iemand tijdens een betaalproces zijn telefoon tevoorschijn tovert – noodgedwongen of niet. Daarnaast roept het bij sommige klanten een soort gevoel van onveiligheid op. Het is niet zo, maar het lijkt misschien wel alsof je stiekem iemands pincode overneemt. Once again: ook hier is het een kwestie van analyseren wat voor bedrijf je hebt en wie je klanten zijn.