De afgelopen jaren is er een interessante trend te zien in het ondernemerschap: het aantal ondernemers in Nederland groeit en blijft groeien. Zo waren er in 2018 maar liefst 1,9 miljoen ondernemingen te tellen waarvan het grootste deel zelf moet zorgen voor (terugkerende) klanten. Het beginnen van een eigen bedrijf, oftewel het inschrijven bij de Kamer van Koophandel, is nog niet het moeilijkst van het hele proces. De vraag die je je als beginnend ondernemer wil en moet stellen is “hoe zorg je voor terugkerende klanten?”. Waarom moeten klanten nou precies bij jou zijn en wat kun je ze bieden?
Zorg dat je opvalt, wees anders
Een van de eerste stappen waar je veel winst op kunt pakken is om onderscheidend te zijn en op te vallen. Opvallen is belangrijk, juist omdat het aantal ondernemers groeit. Dat betekent dat er óók in jouw branche veel concurrentie is. Zet voor jezelf op een rij waarom mensen jou moeten hebben en wat je eraan kunt doen om dat te bereiken.
Hierdoor is het van groot belang om te weten wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Probeer hierbij altijd te denken vanuit je klant: stel als jij product x of product y nodig hebt, wat zou jij dan willen zien? Door onderzoek te doen naar klanten in jouw bedrijfsbranche weet je een beetje wie jouw klanten zijn en wat ze willen. Schroom niet om als beginnende of zelfs ervaren ondernemer hier hulp bij in te schakelen. Een adviseur of een consultant die expert is op dit gebied kan er immers voor zorgen dat jij uiteindelijk van terugkerende klanten en zo een hogere winst kunt profiteren. Zij spekken dus eigenlijk jouw zakelijke rekening voor zzp’ers! Investeer dus zeker in dergelijke hulp.
Geef aandacht aan je bestaande klanten
Trouwe klanten zijn bijna letterlijk goud waard voor ondernemers. Heb je bijvoorbeeld een webshop of ben je freelance copywriter dan moet je direct bij het eerste contact met je nieuwe klant ervoor zorgen dat hij of zij jou ook de volgende keer weer zal benaderen. Natuurlijk ligt dit ook deels aan het eindproduct dat je levert; zijn ze tevreden met het product en de prijs dan is de kans al groot dat ze nog eens bij je aankloppen. Wil je echter ervoor zorgen dat de klanttevredenheid nóg hoger ligt?
Koester je klanten en laat ze zien dat je ze waardeert. Dit kan in de vorm van een kortingsactie, een leuk cadeautje aan het eind van het jaar of gewoon eens een kaartje of een berichtje. Wist je dat er heel veel klanten worden getrokken door mond-tot-mond reclame? Stel dat je buurvrouw ontzettend tevreden is met jouw diensten dan is de kans groot dat zij dit door zal vertellen aan haar vriendinnen, kennissen en familie, wanneer zij op zoek zijn naar iemand of een onderneming in jouw branche. Dat is toch de beste reclame die je kunt hebben?
Wees goed bereikbaar als ondernemer
Waar veel ondernemers niet aan denken is het feit dat ze goed bereikbaar moeten zijn voor hun klanten. Daarom hebben de meeste zzp’ers geen 9 tot 5 mentaliteit, maar zijn ze vaak tot later op de dag bereikbaar.
Het is hierbij wel goed voor jezelf om vast te stellen wanneer je bereikbaar wilt zijn, aangezien het ook prettig is om in ieder geval een beetje vrije tijd te hebben. Geef dit duidelijk aan in bijvoorbeeld mails, op je website of op je visitekaartje. Tip: ga hierbij niet over je grenzen heen, maar stel een ruim doch logisch tijdsvak op. Ben je even niet telefonisch bereikbaar? Stuur direct een appje of bel degene diezelfde dag nog terug.
Het siert een ondernemer wanneer hij of zij op die manier laat zien dat de klant snel en goed geholpen kan worden. Het helpt er dan ook absoluut bij wanneer we kijken naar de klanttevredenheid bij ondernemers.
Bouw contact op via social media
Tot slot is er nog een andere manier waarop je je klanten geïnteresseerd kunt houden en dat is via social media. Vandaag de dag is online marketing via social media niet meer weg te denken uit het ondernemerschap.
Je bereikt via Facebook, Twitter of Instagram niet alleen je bestaande klanten; je kunt er ook een heleboel nieuwe klanten bereiken. Zorg er daarom voor dat je online goed zichtbaar bent. Ook hiervoor geldt: heb je zelf niet de nodige expertise in huis, besteed dit dan uit.
In het begin is het misschien een flinke investering, maar je zult zien dat je hier uiteindelijk meer geld aan verdient dan dat je eraan uitgegeven hebt. Via dergelijke social media accounts kun je spelen met leuke acties, aanbiedingen en winacties.